Acnétherapie

Acne (acne vulgaris) is de medische term voor jeugdpuistjes. Vrijwel iedereen krijgt in de puberteit acne. Bij de één zijn het enkele puistjes, bij de ander is het een uitgebreide huidaandoening die veel psychische problemen kan geven en het plezier in het dagelijks leven kan vergallen. Bij acne zijn poriën in het gezicht, op de borst of rug met talg verstopt. Bacteriën en vetzuren veroorzaken ontstekingen (puistjes). Bij het ontstaan van acne spelen verschillende factoren een rol. In de meeste gevallen begint acne in de puberteit, wanneer de huid onder invloed van hormonen allerlei veranderingen ondergaat. De talgklieren in het gezicht, op de rug en de borst worden groter en produceren meer huidsmeer of talg, die bovendien dikker is van samenstelling. Indien er te veel talg wordt afgescheiden, kan de talg zich ophopen en kan de uitvoergang van de talgklier verstopt raken. Deze talgophopingen worden mee-eters of comedonen genoemd. Er zijn oppervlakkig mee-eters (zwarte comedonen) en meer onderhuids gelegen mee-eters (witte comedonen).

• Text Hover
Acne conglobata

Bij dit type zijn de talgklieren zeer heftig ontstoken, met name op de rug, schouders en borst. Dit leidt tot dikke, rode en pijnlijke bobbels (infiltraten) en holtes die met pus gevuld zijn (abcessen). Vooral jonge mannen hebben een grote kans om deze vorm van acne te ontwikkelen die ook na hun 20e levensjaar nog actief blijft. Na genezing blijven vaak ontsierende littekens achter.

Acne ectopica (hidradenitis suppurativa)

Dit is een chronische ontsteking van de haarzakjes. De ontstekingen komen vaak voor in de liezen en oksels. Deze vorm van acne ontstaat meestal na de puberteit en komt meer voor bij mensen die roken en overgewicht hebben.

De behandeling

Met behulp van peeling-behandelingen verwijderen we de dode en losse huidcellen waardoor poriën weer vrij zijn om talg af te voeren.

Wanneer de huid regelmatig gepeeld wordt, worden mee-eters of comedonen – zoals talgophopingen ook genoemd worden –

gereduceerd en wordt door de afvoering van dode huidcellen het proces van huidvernieuwing gestimuleerd.

We maken gebruik van verschillende soorten behandeltechnieken, welke op basis van uw huidconditie bepaald wordt. Tijdens het

intakegesprek worden deze technieken besproken en op basis van het gesprek en de analyse van uw huid brengen we een advies uit

voor de soort behandeling.

We verwijderen tijdens de behandeling alle oneffenheden op uw huid. Het resultaat van deze acnebehandeling voorkomt onrust in

uw huid waardoor u minder snel last heeft van nieuwe ontstekingen, die rode en pijnlijke plekken op de huid veroorzaken.

Wij werken samen met alle zorgverzekaars

Indien u aanvullend verzekerd bent, worden onze behandelingen vaak gedeeltelijk of geheel vergoed.

Dit is afhankelijk van de zorgverzekering die u heeft afgesloten, met name de aanvullende verzekering.

Voor de zekerheid verwijzen wij u naar uw verzekeringspolis.